Teknoloji 222 Kez Okundu 0

Hayatınızı kolaylaştıracak teknoloji

‘Hayatı basitleştiren’ teknoloji merkezli beyaz eşyalar Türkiye sektöründe büyüyor. Dijital nesil; app ile yönetilen havalı çamaşır makinesini 3’üncü dalga kahveciye götüremeyeceği amacıyla bir burukluk yaşasa da beyaz eşyada premium modellere sıcak bakıyor.

Dijital çağda kanıksadığımız bir gerçek var. Teknoloji çok ama çok süratli gelişiyor, inovatif ürünler ilerletmek amacıyla deli bir müsabaka var. Fakat dönüşen yalnızca firmalar değil, kullanıcılar da (Bizim gibi çevrim dışı hayatlara doğan yaşlılar dahil) öylesine çektiği fotoğrafın Pulitzer alacak bir şaheser gibi görünmesini gerçekleştiren teknolojiye hak edilmiş bir nafaka gibi bakıyor artık. Kullanıcı birkaç gün evvelce varlığından haberdar olmadığı özelliklerin birkaç dakikalık yoksunluğundan acı duyuyor. Bu yüzden sadakatini markaya değil özelliklere, cihaza değil teknolojiye sunuyor.

Sonuç: Küçük detayların alım kararlarını tesirlediği bu yarış içersinde firmalar daha stabil yollar arıyor. Genellikle de amacı çok yukarıya koyanlar. O nedir? Ekosistem kurmak ve onu sıksık genişletmek. Birbiriyle konuşarak yaşamı basitleştiren cihazlar, gereksinim kapatan mamüller. Dosyalarını benim bulutumda saklasın, müziği servisimde dinlesin, çamaşır makinesini telefonumla başlatsın, marketteyken buzdolabımın amacıylai görsün ve yumurta bulunduğu durumda yine yumurta almasın. (Çünkü çoğu besinin aksine yumurtanın buzdolabında konacağı yer spesifiktir ve ikinci katı çıkmak herkesi huzursuz eder.)

ANAHTAR: TÜKETİCİNİN HAYATINA DOKUNMAK

Hayat ne yazık ki sıksık kolaylaştırılmaya gereksinim duyan bir şey. App indirirken de telefon alırken de plaj havlusu seçerken de müşteri davranışlarını bundan bağımsız düşünemiyoruz. (Çok süratli kuruyan ve bavulda yer tutmayan havluma buradan selam gönderiyorum) Girdiği pazarda yer edinmek isteyen oyuncuların başarılı olma ihtimalleri ile yaşama dokunmak arasında doğrusal bir temas mevcut. İnanılmaz çığır açıcı bir teknolojik özellik geliştirirsiniz ama (henüz) bir üçlü priz ve uzatma kablosu kadar gündelik yarar sağlamıyorsa satın alıma tesir etmeyebilir.

Global oyuncular Türkiye pazarına girerken buradaki boşluğu doldurarak büyümeye gayret ediyor. Bu bağlamda 2018’de görücüye çıkan iki Samsung teknolojisini numune gösterebilirim:

Wind-Free klima: Ülkemizde kutuplaşma her geride bıraktığımız gün daha kaygı verici bir hal alıyor. Evet klima konusundan bahsediyorum. Yaz mevsiminde klimayı açıp kapatma esnasında açığa çıkan beyaz yakalı pasif agresif enerjisi ile ortalama bir kasabanın elektrik ihtiyacını karşılamak olası. Halk arasında “Klima boynuma vuruyor” diye bahsedilen vakaya karşı Wind-Free teknolojisini ilerleten Samsung soğuk havanın binlerce ufak delikten yayılıp yel tesiri yaratmamasını hedefliyor.

Akıllı kapak: Çamaşır yıkarken her vakit “bir kıyafet” makine çalışmaya başladıktan sonra meydana çıkar. (Bknz. Murphy) O çamaşır bir ileri seansa devreder ve bu bir moral bozukluğuna namacıyla olur. Akıllı kapak teknolojisi de işte makine çalışırken o çamaşırın içeri atılmasını olası kılıyor.

BİR BİLMECE OLARAK; TÜRK AİLE YAPISI

Bu pencereden baktığımızda ‘inovasyon’, ‘nesnelerin aklı’, ‘yaşamın omuzlarından yük alma’ Samsung’un büyümesinin anahtar kelimeleri gibi görünüyor. Fakat beyaz eşyada Türk tüketicilerin eşi aynısı bulunmayan hali bütün uluslararası oyuncuların elini zorlamakta: Cep telefonu alım kararı bireysel bir seçim olarak meydana çıkarken beyaz ev eşyası amacıyla aile meclisinin köklü kurumları döneme giriyor. Bu alanda tekil tüketiciyi kavramak yetmiyor, Türk ailesi davranışlarını da okumak gerekiyor.

‘Millennial’lar; app ile yönetilen havalı çamaşır makinesini ya da kapısında maç izlenen buzdolabını 3’üncü dalga kahveciye götüremeyeceği amacıyla bir burukluk yaşasa da beyaz eşyada premium modellere sıcak bakıyor. Peki bu online kUşak karar alma insiyatiflerini ebeveynlerinden tamamiyle devralacak mı? Yakın ileride Türkiye’deki pazar; yarar ve alışkanlıklar arasındaki bu mücadelenin neticesine göre şekillenecek.


{Ali TEMEL}

2005 yılında bilgisayar ve web merakı ile başlayan, birçok firma bünyesinde çalışarak kendini geliştirerek 2013 yılında ilk şirketini kurmasıyla şekillenmiştir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir