Sosyal Medya 56 Kez Okundu 0

Facebook reklam programını sonlandırdığını duyurdu

Sosyal paylaşım sitesi Facebook, “Partner Categories” (Paydaş Kategorileri) adı verilen, veri sağlayıcı şirketlerin reklam verenler amacıyla amaç kitle tasarlarken Facebook`un kullanıcı veri tabanını kullanmasına izin veren reklam uygulamasını sonlandırdığını bildirdi.

Şirketin “newsroom” isimli blogundan oluşturulan açıklamada, üçüncü parti veri sağlayıcıların amaçlanmış tanıtımlar amacıyla Facebook veri tabanında amaç kitle oluşturmalarına imkan veren düzenin yürürlükten kaldırıldığı belirtildi.

Açıklamada, “Reklam verenlere Paydaş Kategorileri uygulamasını yürürlükten kaldırdığımızı duyurmak istiyoruz. Söz hususu uygulama üçüncü doğrultu veri sağlayıcı şirketlere amaç kitlelerini direkt olarak Facebook üstünde biçimlendirme imkanı sağlıyordu. Her ne kadar bu endüstride süregelen bir kolay olsa da son 6 aydır adım adım uygulamaya koyduğumuz bu adımın Facebook kullanıcılarının şahsi veri güvenliğini geliştireceğine inanıyoruz.” ifadeleri yer aldı.

FACEBOOK ARAYÜZLERİNİ KULLANARAK HANGİ TÜRDEN VE NE MİKTARDA VERİ ELDE EDECEKLERİNE DAİR KISITLAMALAR GETİRMİŞTİ

Facebook’un adımı, Londra odaklı siyasi danışmanlık firması Cambridge Analytica’nın 50 milyon Facebook kullanıcının bilgilerini ABD ve İngiltere’de seçim ve referandum süreçlerini etkilemek üzere izinsiz olarak kullandığının meydana çıkmasıyla patlak veren skandalın ardındanda geldi.

Facebook, skandal ardından kullanıcıların şahsi bilgilerin istismarına yol açan reklam kolaylerini önlemek amacıyla diğer adımlar da atmıştı. Şirket, yeni üçüncü doğrultu uygulamaların onaylarını geçici süre ile durdurmuş ve sahip olunan üçüncü parti uygulamaların Facebook arayüzlerini kullanarak hangi cinsten ve ne miktarda veri elde edeceklerine dair kısıtlamalar getirmişti.

Facebook normal şartlarda reklam verenlerin amaç alacağı kullananlara ait şahsi bilgileri üç kaynaktan elde ediyor. İlki, kullancıların profillerinden ve sitedeki etkinliklerinden elde ettiği veriler. İkincisi, reklam verenlerin elindeki müşteri bilgileri. Üçüncüsü ise reklam verenler amacıyla müşterilerin önceki satın alma bilgileri gibi internette bulunmayan ya da açık olmayan amaç kitle bilgilerini derleyen üçüncü doğrultu veri sağlayıcısı şirketlerin sunmuş olduğu veriler.

FACEBOOK VERİ SAĞLAYICISI ŞİRKETE REKLAM GELİRİNDEN PAY VERİYORDU

Şirket, bu üçüncü kategorideki bilgileri kendi veri tabanını ilerletmek amacıyla kullanıyordu. Reklamcılar bu bilgileri Facebook’ta amaçlanmış tanıtımlar amacıyla kullandığında, Facebook veri sağlayıcısı şirkete reklam gelirinden pay veriyordu.

Ancak Cambridge Analytica’nın siyasi kampanyalarda kullanmak üzere elde ettiği veriler, Paydaş Kategorileri uygulaması kapsamında elde edilmemişti. Şirket kullanıcı bilgilerini dışarıdan izinsiz olarak toplamıştı. Ancak Facebook, kullanıcıların veri güvenliğini sağlayamadığı gerekçesiyle eleştiri oklarının amacı olmuştu. Sektör eksperleri Facebook’un üçüncü doğrultularla ticari amaçli veri paylaşımını sınırlayarak, gelecekte benzer bir skandalın meydana çıkmasının önüne geçmeye çalıştığı değerlendirmesini yapıyor.


{Ali TEMEL}

2005 yılında bilgisayar ve web merakı ile başlayan, birçok firma bünyesinde çalışarak kendini geliştirerek 2013 yılında ilk şirketini kurmasıyla şekillenmiştir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir